همه چیز درباره جمعیت و فرهنگ مردم کیش

جمعیت و فرهنگ مردم کیش

امروزه جزیره کیش محلی برای سکونت اقوام مختلف از سراسر ایران می باشد. با توجه به تنوع قومیتی که در جزیره کیش وجود دارد می توان این جزیره را ایرانی کوچک دانست. در این جزیره تمام قومیت ها با هر نوع فرهنگی به خوشی و دوستی در کنار هم زندگی می کنند. در تور کیش شما در این جزیره با قومیت های مختلفی برخورد خواهید کرد و از برخورد با آن ها لذت خواهید برد و همچنین با فرهنگ مردم کیش آشنا خواهید شد.

تور کیش | جمعیت و فرهنگ مردم کیش

جمعیت کیش

جمعیت کیش در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر می باشد. البته بیشتر جمعیت کیش را مهاجران تشکیل می دهند و سهم بومیان جزیره کیش در این شهر کمتر است. اکثر بومیان کیش در محله سفین زندگی می کنند. در گذشته محل سفین یک روستا در جزیره کیش بوده است ولی امروزه به یکی از محله های کیش تبدیل شده است. بیشترین رشد جمعیت کیش از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بوده است که رشد ۶۱ درصدی داشته است و پیش از آن جزیره ساکن بسیار کمتری را داشته است.

جمعیت کیش

تاریخچه بومیان جزیره کیش

آغاز تمدن در جزیره کیش به زمان آشوری ها و ایلامی ها بر می گردد که به زمان حدودی ۳۲۰۰ سال پیش از تولد مسیح بر می گردد. به همین دلیل فرهنگ مردم کیش بسیار اصیل است. در کتاب های تاریخی از جزیره کیش به نام های مختلفی از جمله آراکاتا، کامتینا، قیس و اراکیا یاد شده است. از گذشته تا به امروز جزیره کیش به دلیل داشتن موقعیت استراتژیکی مناسب مورد توجه دریا نوردان بوده است.

بعد از از دست رفتن تمدن های بزرگ جزیره کیش برای مدتی از رونق افتاده بود ولی در دوره هخامنشیان برای بار دیگر این جزیره رونق گرفت و برای سفر های دریایی و تجارت های آبی مورد استفاده قرار می گرفته است. در این دوره در جزیره کیش فانوس دریایی برای اولین بار راه اندازی شد.

تاریخچه کیش

گویش و مذهب بومیان جزیره کیش

مردم کیش مانند تمام جزایر خلیج فارس به زبان عربی سخن می گویند. در محله سفین که یکی از محله های بومی نشین جزیره کیش است اکثر افراد به زبان عربی صحبت می کنند. البته به دلیل توریستی بودن و مهاجر پذیر بودن این جزیره بیشتر مردم کیش به زبان فارسی نیز مسلط هستند. علاوه بر زبان فرهنگ مردم کیش نیز به عرب زبان ها بسیار نزدیک است.

در جزیره کیش دین اکثر مردم اسلام است و مذهب بیشتر بومیان جزیره تسنن می باشد.

دین و فرهنگ مردم کیش

نژاد بومیان جزیره کیش

مردم بومی کیش عمدتا از نژادهای دراویدی، نوردیک، سامی و سیاه پوست می باشند و به زبان های فارسی و عربی حرف می زنند. دراویدی ها ده هزار سال پیش به کشور هند مهاجرت کرده اند و پیشینه آن ها به آریاییان برمی گردد. نوردیک ها از دسته نژاد سفید ها می باشند که بیشتر در شمال اروپا هستند. سامی ها قومی از آشوریان، عرب ها و یا عبریان می باشند. و آخرین نژاد ساکن در جزیره کیش مربوط به آفریقایی تبار های ایرانی می باشد. خیلی از مراسماتی که در جزیره کیش برگذار می شود پیشینه ای از آفریقا دارد که نشان می دهد بخشی از فرهنگ مردم کیش برگرفته از آفریقا نیز می باشد.

نژاد مردم کیش

پوشش و لباس مردم کیش

لباس محلی مردان در کیش، دشداشه و غتره می باشد و لباس محلی زنان در کیش، ملفع می باشد و بطوطه یا برقع روی صورتشان می گذارند. دشداشه در نوعی لباس نخی بلند است که در رنگ های روشن دوخته می شود و معمولا تا روی مچ پا می آید. غتره یا همان چفیه نوعی پارچه سفید است که مردان بر سر قرار می دهند.

لباس زنان نیز در جزیره کیش معمولا چادر های نازک و رنگارنگ است. ملفل یا ملفع که روسری های مستطیل است که بر سر می پیچند. کندروره ها که پیراهن های تا سر زانو است که با رنگ های شاد و نوار دوزی های خاص دوخته می شود. برقع یا بطوطه پوششی است که به صورت می زنند. شلوار های بندری هم شلوار هایی هستند که از بالا گشاد و از زانو به پایین تنگ می شود و تزییناتی بر روی آن کار می شود. پوشش و لباس مردم کیش نشان دهنده بخشی از فرهنگ مردم کیش است.

پوشش مردم کیش

آداب و رسوم بومیان کیش

در جزیره کیش برای مراسم های مختلف آداب و رسوم مختلفی وجود دارد که نشان دهنده اصالت و فرهنگ مردم کیش می باشد. در این بخش از مقاله برخی از آداب و رسوم مردمان جزیره کیش را به اختصار توضیح خواهیم داد.

آداب رسوم ازدواج در کیش: در جزیره کیش بومیان این منطقه به مدت ۳ شب و ۳ روز مراسم ازدواج دارند و در شب سوم عقد انجام شده و طبق آداب خاصی زوج را به اتاق مخصوص تزیین شده به نام حجله یا فرشه می برند. عروس و داماد ۷ روز در اتاق حجله زندگی کرده و بعد از ۷ روز تزئینات اتاق جمع آوری شده و با رقص و شادی عروس به خانه داماد رهسپار می شود و در خانه داماد بعد از صرف شام مراسم عروسی به پایان می رسد.

مراسم قاشق زنی یا گرگاعو: این مراسم در ماه رمضان و توسط کودکان انجام می گیرد. به اصطلاح به آن قرقاعو، گرگاعو یا گرگشو می گویند. در این مراسم کودکان سبد به دست شعر هایی را خوانده و به در منازل می روند و صاحبان خانه از آن ها با تنقلاتی مانند آجیل، خرما و شکلات پذیرایی می نمایند.

مراسم زار: این مراسم از رسوم قدیمی جزیره کیش است و در آن برای خارج کردن بیماری ها از بدن بیمار افراد دور هم جمع شده و به موسیقی و رقص زار پناه می برند. قدیمیان کیش بر این باورند که روح پلید باعث ایجاد بیماری در افراد می شود و تنها راه خروج روح از تن رقص و شادی است و این مراسم را تا بهبودی بیمار انجام می دهند.

مراسمات جزیره کیش

غذای سنتی کیش

غذاهای محلی کیش عبارتند از قلیه، هریسه، مضروبه و مجبوس می باشد که اغلب با ماهی تهیه می گردند. از دیگر غذا های جزیره کیش می توان به مرگوگ، پودینی کوسه، محمر اشاره نمود که پیشنهاد می کنیم در سفر خود به کیش حتما از غذا های محلی نیز استفاده نمایید. غذا های محلی این جزیره بخش مهمی از فرهنگ مردم کیش است.

غذاهای محلی کیش

 

اعیاد مهم مردم کیش

مهمترین اعیاد مردم کیش، اعیاد غدیر و قربان می باشد. در جزیره کیش این عید ها به صورت مفصل و با تشریفات انجام می شود. بومیان کیش در عید فطر بعد از خواندن نماز لباس نو می پوشند و بعد از سر زدن به اهل قبور، مراسم قربانی برگذار کرده و در ادامه با گوشت قربانی مهمانی برگذار می کنند.

اعیاد در کیش

شغل بومیان کیش

شغل سنتی ساکنان جزیره کیش ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و تجارت می باشد. و همچنین ماهیگیری و صید مروارید و صدف نیز از دیگر شغل های قدیمی بومیان جزیره کیش است. امروزه مردمان کیش به پرورش درخت نخل و صادرات تنباکو و پیاز نیز مشغول هستند. این مشاغل از گذشته تا به امروز در جزیره کیش وجود داشته است که بخشی از فرهنگ مردم کیش را نشان می دهد.

شغل مردم کیش

ساز سنتی بومیان کیش

ساز اصلی مردم این منطقه نی انبونه، حبان و دهل می باشد. بومیان کیش در اکثر مراسمات خود از این ساز ها استفاده می کنند و با نواختن آن ها به رقص و پای کوبی می پردازند.

اگر علاقه زیادی به شناخت فرهنگ مردم کیش دارید و دوست دارید این جزیره را به خوبی بشناسید پیشنهاد می کنیم در سفر خود به جزیره کیش از موزه و خانه مردم شناسی بومیان کیش نیز بازدید داشته باشید. 

ساز های سنتی کیش

برای رزرو تور کیش می توانید با نت کیش تماس بگیرید.

شماره تماس نت کیش: ۰۹۳۶۸۵۱۳۵۵۵

لحظه آخری، دلت هوس سفر کرده؟ دنبال هتل یا اقامتگاه هستی؟ دلت می خواد که بهترین قیمت رو لحظه آخری دریافت کنی و یه سفر هیجان انگیز داشته باشی؟ دنبال بلیت لحظه آخری می گردی؟ وسوسه شدی لحظه آخری یک تور جذاب ثبت نام کنی؟ خب چرا دست دست میکنی و همه چیز رو به لحظات آخر واگذار کردی؟!

از همین امروز اقدام کن…

اطلاعات تمام این خدمات لحظه آخری در دست ماست! 

ما بهترین تورهای لحظه آخری رو ارائه میکنیم!

میخوای بیشتر بدونی؟ حتما تماس بگیر:

۹۱۰۳۱۸۸۰- ۰۲۱

۰۹۳۶۸۵۱۳۵۵۵

ایجاد شده با توسط تیم تور لحظه آخری کیش